Zarándoklat: amikor az út belül is vezet

A zarándoklat minden spirituális hagyomány része. A keresztények szent helyeket keresnek fel, a buddhisták hegyeket járnak körül, a szúfik távoli városokba indulnak. A közös bennük, hogy mindegyik a forráshoz való visszatérés: kilépés a megszokásból, belépés a szent térbe, ahol önmagunkat is más fényben tapasztaljuk.
A zarándoklat a szív utazása – egyszerre külső és belső út.

Zarándoklat a Camino útján – a hátizsákon kagyló, a zarándokok jelképe.
A Szent Jakab-út szimbóluma, a kagyló a zarándok hátizsákján.

Miért indulunk zarándok útra?

Az embereket sokféle ok indíthatja el: van, akit a hit vezet, másokat a keresés vagy a gyógyulás vágya, megint másokat az újrakezdés szüksége. A külső út mindig elindítja a belső utazást is. A fizikai erőfeszítés letisztítja a figyelmet, a ritmus és az egyszerűség elmélyülést hoz, a közösségi találkozások önismeretünket mélyítik.

A Santiago de Compostela felé vezető úton sokan számolnak be arról, hogy a mindennapi gyaloglás, az ima, a csend és az úton szövődő beszélgetések alapvetően formálták át őket. Hasonló tapasztalatokról mesélnek azok is, akik Pandzsáb szent helyeit keresik fel. Amritszárban az Aranytemplomban a hajnali imák és a kirtan zenéje érinti meg a lelket; a langarban végzett széva a szolgálat, a közösség és az egyenlőség erejét mutatja; Goindwal 84 lépcsője a tisztulás és az elengedés szimbolikus gyakorlata.

A zarándoklat során a napi ritmus egyszerű: lehet például hajnalban meditáció, napközben tudatos jelenlét, szolgálat és közös étkezés, este ének és ima. Ezek a ritmusok adják az út stációit, amelyekben mindenki a maga módján tapasztalja meg a változást. Egyesek csendet és erőt találnak, mások döntéseikhez kapnak tisztánlátást, megint mások a közösséghez kapcsolódnak mélyebben. A végső kimenetel mindenkinél más, de a legtöbb zarándok arról számol be, hogy nő az élettel való elégedettsége, és biztosabban hallja belső iránytűjének szavát.

Zarándokok ülnek az amritsari Aranytemplom, a Harmandir Sahib szent tava mellett.
Zarándokok az Aranytemplom szent tavának partján az indiai Amritsarban

A kundalini jóga forrásvidéke

A kundalini jógának több tanítási vonala létezik. Annak a tanítási vonalnak a gyökerei, amelyről ezeken az oldalakon szó esik egy konkrét földhöz kötődnek. Pandzsáb szívében született és élt Yogi Bhajan, aki a kundalini jóga tanításait Nyugatra hozta. Az Aranytemplom, Anandpur Száhib és a pandzsábi gurdwarák nem csupán épületek, hanem élő hagyomány színterei. Ott a hajnal más ízt hordoz, ott a kirtan rezgése járja át a testet és a szívet.

Fontos látni, a szikh dharma önálló vallási hagyomány. A szikhek világszerte a tizenegyedik guru, a Sziri Guru Granth Száhib tanításait követik, de a legtöbb szikh nem kapcsolódik a kundalini jógához. Yogi Bhajan szikh jógiként e két világot összekapcsolta, és így a kundalini jógát a szikh spirituális háttérben adta át Nyugaton. Ezért érezhető a két hagyomány közelsége, miközben mindkettő megőrzi önállóságát.

Seva a langarban: férfiak tányérokat készítenek elő a közös étkezéshez a gurdwarában.
Langar, a szikh közösségi konyha – széva és közös étkezés a gurdwarában

A közösség és a széva tapasztalata

A zarándoklat nem csupán a helyszínekről szól, hanem arról is, hogy közösségben vagyunk. Együtt kelünk hajnalban, együtt meditálunk a csendben, és együtt vállalunk szévát, azaz önzetlen szolgálatot. A langar a szikh közösségi konyha, ahol minden zarándokot és vendéget ingyenes, egyszerű étellel szolgálnak ki, és ahol bárki önkéntes feladatot vállalhat például a főzésben, tálalásban vagy takarításban. A langarban való szolgálat, egyszerre alázatos és felemelő: egy sorban, egymás mellett ülni sok száz emberrel, és megtapasztalni, hogy mindenki egyenlő. Ez a tapasztalat mélyen átformál.

„Utazz könnyen, élj könnyen, áraszd a fényt, légy a fény.”
–Yogi Bhajan

Pandzsáb sokszínű világa

Az út során nemcsak templomokba lépünk, hanem amikor a kundalini jóga szikh bölcsőjéhez zarándokolunk, találkozunk a pundzsábi kultúra gazdagságával is: színekkel, zenével, ízekkel, emberek nyitottságával. Ez a sokszínűség nem elválasztja, hanem gazdagítja a spirituális élményt. Amikor a kultúra és a szentség egymásra rétegződik, akkor egy teljesebb képet kapunk arról, mit jelent élő hagyományban lenni.

Zarándoklat, mint belső utazás

A zarándoklat nemcsak kifelé vezet, hanem befelé is. Minden megtett lépés egyben belső lépés. Amikor egy szent hely kapuján átlépünk, valójában magunkban is átlépünk egy kapun. A gyakorlás mélyül, a szív nyílik, a lélek a forrást érinti.

„Zarándokútra csak akkor indulnék, ha az Isten szíve szerint való.”
Guru Nanak – Siri Guru Granth Sahib

Keljünk útra együtt!

2026 áprilisában útra kelünk Pandzsábi szívébe, a kundalini jóga és a szikh dharma gyökereihez. Csatlakozz hozzánk, hogy együtt tapasztaljuk meg az élő spirituális hagyományt.

Lásd alább a keretes felhívást! ▽

vagy látogass el a következő weboldalra: https://www.gaborjulia.com/india


A zajból a szent hang felé: a jelenlét zarándokútja


2026 áprilisában útra kelünk Pandzsáb szívébe
– oda, ahol a kundalini jóga és a szikh dharma gyökerei élnek.

Tíz nap, amelyben a hajnal kirtanban születik, a nap szádanában mélyül el,
és az este a langar közösségében oldódik fel. Az Aranytemplom, Anandpur Sahib és Goindwal
szent tereiben tapasztalhatod meg a széva, a szádana és a szimrán erejét.
Megismerkedhetsz a szikh úttal és kultúrával, és gyakorolhatod a gurmukhit, recitálva a Japjit.
Örömmel várunk az útitársaink közé.

Szeretnél kundalini jógázni?

Jelenleg elsősorban online tartok csoportos és egyéni gyakorló órákat. Ha érdekel, a részletekért kattints az alábbi gombokra

Maradjunk kapcsolatban!

Feliratkozom Nováczki Éva és az Anand Kundalini Jóga hírleveleire.
Bármikor leiratkozhatsz. További részletekért tekintsd át az Adatkezelési tájékoztatónkat.

egy kis türelmet

Üdvözöllek a feliratkozók között!

Scroll to Top